Uitvoeringsplan in de praktijk – vier onmisbare elementen
In het uitvoeringsplan onder de nieuwe Omgevingswet legt de gemeente met inwoners en betrokkenen vast hoe een wijk van het aardgas af gaat. Maar hoe maak je zo’n plan écht praktisch toepasbaar en zet je
de transitie in gang – en schrijf je niet het volgende beleidsdocument voor op de stapel? Deze vier elementen maken je plan praktisch toepasbaar:
Een gebouweigenaar investeert (stapsgewijs en afhankelijk van de uitgangssituatie) tussen de €5.000 – €40.000 in isolatie en installaties om aardgasvrij te worden. Over de jaren heen vraagt dit van alle gebouweigenaren telkens investeringsbeslissingen voor maatregelen. Advies voor de juiste maatregelen en laagdrempelige toegang tot aanbieders is een kritische succesfactor. Zorg door middel van energie-adviseurs, een marktintermediar ofwel neutrale informatievoorziening voor toegankelijkheid hiervan. Je plan bevat meerjarige campagnes om deze diensten te promoten.
Voorbeeld: in gemeente Bladel, wijk Hapert zetten de WarmteTransitieMakers samen met de gemeente deze organisatie op:
Ontzorg en beloon koplopers die als eerste de stap naar aardgasvrij te zetten, door hen te helpen in het offerte proces:
Voorbeeld: In de gemeente Elburg begeleidden wij 22 koplopers met advies en aanvraag van offertes. Door de aanpak en maatregelen van verschillende aanbieders naast elkaar te zetten, konden uitvragen worden aangescherpt. Inmiddels zijn in deze wijk meerdere woningen aardgasvrij geworden en lopen er momenteel 15 offerte trajecten.
Een gebouweigenaar zal altijd alternatieven naast elkaar willen leggen voor het doen van grote investeringen. Door dit advies te faciliteren kan je de besluitvorming versnellen.
Voorbeeld: In de wijk Kerschoten in Apeldoorn, ontwikkelt de gemeente een warmtenet. Wij verzorgen het woningadvies en “keukentafelgesprek” voor 1000 individuele woningen, waarbij zowel de warmtenetvariant als de individuele oplossing in kaart wordt gebracht. Op basis hiervan maken bewoners een afgewogen keuze.
Met het uitvoeringsplan en/of de campagne hierom heen, wordt de buurt geïnformeerd over de plannen. Een no-brainer: geef duidelijk aan wanneer welke ondersteuning beschikbaar komt én waar een inwoner deze kan krijgen. Denk hierbij verder dan een webpagina. Juist telefoonnummers zijn belangrijk, en nog beter: met naam en foto van adviseur(s) die de bewoners straks kunnen helpen.
Door in het uitvoeringsplan bewoners bij de hand te nemen met deze vier elementen, zorg je voor een actievere houding en directe actie modus bij bewoners. Kan jouw gemeente hier hulp bij gebruiken? We denken uiteraard graag mee. Zo versnellen we samen de warmtetransitie!